Elutähtsad vitamiinid ja mineraalid

30.03.2015
Elutähtsad vitamiinid ja mineraalid

Vitamiinid ja mineraalid on väga olulised hea tervise tagamiseks. Väga oluline on teada, et  vitamiinid toimivad koos, mõjutades kehas mitmeid biokeemilisi protsesse. Näiteks E-vitamiin ja A-vitamiin on olulised antioksüdandid, kuid nende toime on tugevam koos teiste antioksüdantsete vitamiinide ja mineraalidega (A, C, E, seleen ja tsink).

Vitamiinid ja mineraalid on vajalikud energia tootmiseks, kasvuks, arenguks, immuunsüsteemi tugevdamiseks, aju tervise tagamiseks, veresuhkru taseme reguleerimiseks ja paljude teiste keha funktsioonide jaoks.

Kiire elustiili korral võib meie toitumises esineda olulisi puudujääke, iseäranis siis, kui süüa tihti väljas või osta poest valmistoitu. Näiteks võib olla poest ostetud valmis salatites puudu C-vitamiinist, sest tegemist on õhuga kokkupuutel hävineva vitamiiniga. Samuti ei saa me kindlad olla toidukohtades kasutatavate rasvainete kvaliteedis. Kiire ja stressirikas elustiil tingib eelkõige B-vitamiinide ja C-vitamiini puuduse, kuid väga sage on ka magneesiumi ja teiste mineraalide puudus.

Paljud multivitamiinid sisaldavad vitamiine ja mineraale üksnes väga minimaalsetes annustes. Soovitatavad päevased annused (RDA) on loodud selleks, et vältida otsesest vitamiinipuudusest tulenevate haiguste nagu skorbuudi ja rahhiidi kujunemist. Aga on suur vahe, kas väldime toitumise abil tõsistesse haigustesse jäämist või soovime olla püsivalt terved, ilma pidevate kümetuste, peavalude ja väsimuseta. Selleks peaksime saama toitaineid palju kõrgemates annustes kui soovitatavad päevased annused (RDA) ette näevad. Näiteks C-vitamiini soovitatav päevane annus (RDA) on 60 mg ning keskmine inimene tarbib päevas ca 100 mg C-vitamiini. Väga tervislikult toituvad inimesed saavad päevas heal juhul kätte 200 mg, kuid päevane vajadus on meil vähemalt 1000 mg. On teada, et gorillad suutsid päevas 1 g  C-vitamiini toidu kaudu manustada, kuid paraku ei sarnane meie toidulaud primaatidele ning ei ole tänapäeval ka enam meie eellastega võrreldav. Seega on oluline saada vitamiine ja mineraale optimaalsetes annustes, kuna need aitavad meil tervena püsida ja paljusid kroonilisi haigusi ennetada, sealhulgas vältida diabeeti, südamehaigusi ja vähki haigestumist.

Käesolevast aastast alates on vitamiinide ja mineraalide märgistamiseks kasutusele võetud päevased võrdluskogused (NRV), mis näitavad, millise protsendi moodustab toote vitamiinisisaldus 2000-kilokalorilisel dieedil oleva isiku soovitatavast päevastest vajadusest. Kuigi päevased võrdluskogused on võrreldes RDA-dega veidi suuremad, ei sisalda enamik vitamiinikomplekse siiski toitaineid meie jaoks optimaalsetes annustes.

 

allikas: Via Naturale OÜ