Gluteenivaba toit

12.05.2015

Gluteen on teraviljavalk, mida leidub looduslikult nisus, odras ja rukkis, vahel ka kaeras, kui see ei ole puhtalt kasvatatud ja koristatud. Ka võivad gluteenivabade teraviljade (riis, hirss ja tatar) jahud gluteeni sisaldada, kui samade seadmetega jahvatatakse vaheldumisi gluteenivabu ja gluteenirikkaid teravilju. Garanteeritult gluteenivaba on jahu vaid siis, kui veski, kus seda jahvatatakse, toodab vaid gluteenivabu teraviljajahusid ning gluteenivaba teravilja sees pole kasvanud teisi teravilju.

Gluteenivabadeks teraviljadeks võib lisaks eelpoolnimetatud riisile, hirsile (erinevad hirsi sordid teff ja sorgo) ja tatrale pidada ka võõramaiseid teravilju amaranti ja kinoad – nendest valmistatud jahud, leib, makaronid, müslid, spagetid ning muud teraviljatooted ei sisalda gluteeni. Maisi peetakse gluteenivabaks, kuid autistid peaksid seda dieedi alguses kindlasti vältima, maisivalk võib neile samuti probleeme tekitada.

Gluteeni sisaldavad peaaegu kõik tavalised teraviljatooted - müslid, koogid, leivad, saiad, küpsised, pastad, lasanjeplaadid, jahu ja jahu sisaldavad tooted, vahvlid, jookidest õlu ja kali, enamus paki- ja purgisuppe, teatud kastmed, vorstid jm. lihatooted, magustoidud, vahvliga kommid ja jäätised jne. Ka beebidele mõeldud valmistoitudes on gluteeni sisaldavaid teravilju. Gluteenivabal dieedil olles tarvitage vaid neid teraviljatooteid, mille pakendile on sõnaselgelt kirjutatud, et need on gluteenivabad. Pidage aga meeles, et gluteenivaba toode sisaldab sageli maisi.

Maitseainedki võivad sisaldada nisust täiteaineid. Kõik rosinad ei ole gluteenivabad, neile lisatakse natuke jahu, et nad ei kleepuks kanistrite seinte külge. Gluteeni leidub ka ümbrikute liimis, kust see võib organismi sattuda keelega ümbrikku kinni kleepides.


Tsöliaakiahaigus on ammu tuntud probleem ja seetõttu on poodides juba müügil kontrollitud gluteenivabu toiduaineid: leibu, pastasid, müslisid, küpsiseid jm. suupisteid. Nende toodete vähesuse tõttu osutub vajalikuks küpsetamine ära õppida. Mujal maailmas on juba paarkümmend aastat müügil gluteenivabade küpsetiste raamatuid, Internetis väga palju retsepte ja soovitusi, osalt ka eestikeelseid.
 
Gluteeni võivad sisaldada lisaained, mida leidub peaaegu kõikides tööstuslikult toodetud toitudes. Lugege alati pakendilt toidu koostist, et olla täiesti kindel, et selles ei sisaldu gluteeni. Pöörake tähelepanu ka lisa- ja abiainetele. Internetis on palju võõrkeelseid kodulehekülgi, kust saate abi ja retsepte, näiteks www.gfcfdiet.com annab sel teemal palju kasulikku infot.

Kui näiteks pakendile on kirjutatud juurvilja- või taimevalk (proteiin), siis see võib olla nisuvalk, kui pole täpsustatud, et tegemist on maisi-, kartuli- või riisivalguga. Ka maltodekstriin ja tärklis, samuti modifitseeritud tärklis võivad olla on pärit nisust, välja arvatud juhtudel, kui on sõnaselgelt öeldud, et on tegemist kartuli või mõne muu vilja maltodekstriiniga. Sobivad on ka maniokitärklis, arrowroot`ist ja saagopalmisäsist tärklis, paksendajaks võib kasutada karrageeni. Ka küpsetuspulbril lugege alati koostist. Pärm ostke kindlasti gluteenivaba.


Samuti sisaldavad või võivad sisaldada gluteeni järgmised lisaained:

  • linnaseäädikas, linnased või linnastest maitse- või lõhnaained
  • juurviljakumm(-vaik) kui see ei ole jaanileiva-/karuubi- või oavaik
  • sojakaste - sojakastet võib vaid siis tarbida, kui saab olla täiesti kindel, et see ei sisalda nisu ning soja suhtes ei esine talumatust
  • stabilisaatorid
  • lõhna- ja maitseained
  • emulgaatorid
  • maitsetaimed ja maitseained

 

Talumatust võib esineda ka riisi, tatra ja/või hirsi suhtes. Niisugustel juhtudel tuleb kolmeks kuni kuueks kuuks toidust välja jätta kõik teraviljad ning hiljem ühekaupa taas nende kasutamist proovida. Alustada võiks metsikust riisist, siis lisada kinoa, tatar, amarant ning hirss. Iga uus teravili tuleb lülitada dieeti ükshaaval, et saada teada, kas see teravili sobib. Tervise seisundi järgi saab sellest paari päeva jooksul aru, talumatuse sümptomid tekivad umbes 72 tunni jooksul pärast toiduaine tarbimist.

 

allikas: Via Naturale OÜ