Probiootikumid ja seedesüsteem

02.04.2015

Inimese seedekulgla pikkus on kuni 9 meetrit. Meie soolestikus elab laias laastus umbes 2 kg baktereid – üle 400 erineva tüübi häid sõbralikke baktereid, kokku umbes 100 triljonit bakterit, millest enamik asub jämesooles.

Soolestikus asub 95% kõigist organismi rakkudest ja kuni 70 % inimese immuunrakkudest. Soolestikus toimub tarbitud toidu seedimine, imendumine ja väljutamine. Seepärast on vältimatu hoida tasakaalustatud soolestiku mikrofloorat.

Tasakaalus soolestiku mikrofoloora:

  • Tagab normaalse soolestiku töö, aidates kaasa toidu seedimisele ja imendumisele.
  • Kindlustab soolestiku sisepinna terviklikkuse
  • Takistab kahjulike bakterite kasvu. Head bakterid tasakaalustavad soolestiku PH taset, toodavad antimikroobseid ühendeid ning takistavad halbade bakterite kinnitumist sooleseintele
  • Toodab peptiide, mis lagundavad erinevaid valke, näiteks kaseiini, gluteeni, lakoosi ja teisi süsivesikuid.
  • Takistab põletikku tekitavate tsütokiinide tootmist
  • Toetab immuunsüsteemi tervist, stimuleerides immunrakkude tootmist
  • Aitab kaasa sapi ja kolesterooli väljutamisele
  • Sünteesib B-vitamiine, K-vitamiini ja lühikese ahelaga rasvappeid ning aitab üles ehitada erinevaid aminohappeid.


Millised on efektiivsed probiootikumid?

Probiootikumid tähendavad tõlkes "elu poolt". Soolestiku mikrofloora tasakaalustamiseks mõeldud probiootiku­midena kasutatakse kõige sagedamini piimhapet tootvaid baktereid, näiteks laktobatsille ja bifidobaktereid, mille  puhul on uuringud on näidanud, et need annavad märkimisväärseid tulemusi soolestiku mikrofloora tasakaalustamisel.

  • Efektiivsed probiootikumid sisaldavad põhjalikult uuritud bakteritüvesid, millel on turvaline kasutusajalugu.
  • Vältige bakteritüvesid ja pärme, mis ei ole saadud inimeselt.  Need ei pruugi meie mikroflooraga sobida ning immuunpuudulikkusega isikutele võivad need lausa ohtlikud olla. Kuigi S. boulardii'l (pärmipõhine toode) väidetakse olevat positiivne toime, on selle kohta vähe uuringuid, eriti seoses immuunsüsteemiga. Boulardii postiivse toime võib saavutada ka inimeselt saadud turvaliste bakteritüvedega.
  • Paljude tüvedega probiootikumid.  Rohkem tüvesid ei tähenda ilmtingimata, et toode oleks tõhusam.  Kuigi soolestikus leidub sadu bakteritüvesid, on oluline, et probiootikum sisaldaks just neid tüvesid, mis sobiksid omavahel ja suudaksid soolestikku jõudes teiste bakteritega koos toimida. Mitmete bakteritüvedega tooted on ohutusuuringutes sageli veel tõestamata toimega või koguni ebaturvalised. Paljude tüvedega tooted on kasutud, kui bakterite toime tõestuseks ei ole teadusuuringuid.
  • Turvalisus. Lactobacillus acidophilus ja Bifidobacteria tüvesid leidub suurel hulgal terve inimese soolestikus. Need bakterid on laialdaselt uuritud - neil puudub täielikult patogeenne ning soolenakkusi tekitav toime.
  • Sisaldavad piisavalt baktereid. Kõrgema bateritesisaldusega probiootikumid on efektiivsemad. Uuringud on näidanud, et probiootikumid, mis sisaldavad alla 10 miljardi bakteri, ei ole kuigi tõhusad. Otsige toodet, mille bakteritüved on happe- ja sapikindlad, et tagada probiootikumide efektiivne toime soolestikus. Üksnes maohappekindel kapsel ei pruugi tagada bakterite ellujäämist soolestikku jõudmisel.
  • Stabiilsus. Tehke kindlaks, et kasutusel olev probiootikum sisaldaks piisaval hulgal häid baktereid ka vahetult enne säilivusaja lõppu. Häid probiootikume peaks kindlasti peale avamist külmkapis hoidma. Kui tootja väidab, et probiootikum ei vaja külmutamist, siis on ilmselt tegemist tootega, mis sisaldab juba alguses vähem baktereid või ei ole selle stabiilsus säilivusaja lõpuni garanteeritud. Vältige vedeliku vormis probiootikume, kuna need ei ole nii stabiilsed ja nende efektiivsus võib kasutamise ajal järsult langeda. Külmkuivatatud probiootikumid on palju vastupidavamad ja stabiilsemad.
  • Prebiootikumid. F.O.S. (fruktooligosahhariidid) on prebiootikumid, mis on toiduks headele soolebakteritele. Uuringud on näidanud, prebiootikumid suurendavad heade bakterite hulka soolestikus ja parandavad probiootikumide mõju. Seetõttu eelistage tooteid, mis sisaldavad nii pre- kui ka probiootikume. Väide, et prebiootikumid toidavad halbu baktereid, on müüt, kuna kõigis teadusuuringutes  on tulnud ilmsiks, et F.O.S suurendab heade bakterite kasvu ja vähendab (või hoiab kontrolli all) potensiaalsete patogeenide nagu Candida seene, e-coli, clostridiumi ja klebsiella hulka.

 

allikas: Via Naturale OÜ